quarta-feira, 8 de junho de 2011

Advontuur in nieuwe muziek

Door Jacques Groenen

  1. De Doorbraak
De nieuwe muziek werd geboren in een flits. Op de vroege ochtend van 22 februari 2007, om precies om 07.00 uur kreeg ik een ingeving en even plotseling als onverwacht was daar de formule van een volledig nieuwe muziekstemming. Een uur later had ik alle frequenties uitgeschreven en kon ik beginnen met het daadwerkelijk hoorbaar maken van de nieuwe muzieknoten.

Het zou nog tot 22 februari 2008, precies een jaar later duren, voordat de nieuwe muziek in een klein gezelschap voor het eerst ten gehore werd gebracht.
  1. De voorgeschiedenis
Muziek heeft me altijd al geboeid, van Westerse klassieke muziek tot rock’n roll, van Bach, Mozart, Beethoven, Schubert en Chopin tot Satie, Strawinski, Shostakovitch, Ravel en Messiaen, van Robert Johnson en Bo Diddley tot Beatles en Stones, van Elvis Presley tot Michael Jackson, van muziek uit India, China en de Andes tot New Age meditatie muziek, “hersengolf”-muziek van Jeffrey Thompson, muziektherapie van Jonathan Goldman en de Solfeggio frequenties. Ik kocht en beluisterde het allemaal, eerst op vele LP’s later op nog meer CD’s.

Al veleVele jaren hield ik me bezig met muziek in A = 432 Hz (Herz = aantal trillingen per seconde), nadat totdat? ik eerder al op iInternet een artikel had gelezenlas over het ontstaan van de huidige muziekstemming in A = 440 Hz aan het begin en einde van de Tweede Wereldoorlog. Dit bracht me ertoe me te gaan verdiepen in het fundament en het begin van elke muziek:, de muziekstemming, gebaseerd op een enkele noot en een (geometrisch) patroon waardoor alle andere noten van deze ene noot afgeleid kunnen worden.

Als socioloog, organisatie-adviseur, trainer en innovator was ik eraan gewend geraakt om niet alleen de fundamenten van sociale verschijnselen op te sporen, maar deze ook te veranderen. Creatieve destructie noemde de econoom Schumpeter het en zo werd het vernietigen van oude en het leggen van nieuwe funderingen voor totaal nieuwe bouwwerken (inclusief mijzelf als spiritueel-mentaal-biologisch gebouw) een rode draad in mijn bestaan. Niet voor niets is de naam van mijn bedrijf Fun-da-Mental (www.Fun-da-Mental.nl).

Vemu Mukunda, de inmiddels overleden muziekleraar uit India en bespeler van de veena, leerde toonde mij hoe Indische muzikanten letterlijk de menselijke emoties en hun fysieke locaties in het menselijke lichaam bespelen. Verder leerde hij me hoe iedereen eenje ieders persoonlijke grondnoot heeft die je kunt opsporen met behulp van het luisteren naar iemands stem met behulp van eenen een stemapparaat, waardoor je jezelf vervolgens kunt stemmen en afstemmen. Het was de basis van mijn spirituele tuning en toning workshops, waar ik mensen leerde hoe hun chakras te tunen met behulp van hun stem, met de vocale klinkers U,O,A,I,E en frequenties gebaseerd op A432. Daarnaast leerde ik hen, bovendien hoe dit allemaal in verband staat met geometrische vormtaal.

Geometrie is een andere rode draad in mijn leven. Volgens Pythagoras is architectuur gestolde muziek en dit is waarschijnlijk de reden dat de meeste moderne architectuur me niet echt kan boeien., Hhet is me teveel ruis en te weinig muziek. Tijdens reizen bezocht ik altijd de indrukwekkende bouwwerken van oude culturen en in de jaren 80 tachtig opende The Power of Limits van de Hongaars-Amerikaanse architect György Döczi mijn ogen voor de gulden snede spiraal als architectonisch beginsel in de oudheid en de natuur. Dinergy noemt Döczi het patroonvormende proces van de eenheid van tegendelen dwat wonderwel paste in het Yin-Yang denken dat destijds de basis van mijn spirituele zoektocht was. Drunvalo Melchizedek bracht mijn in de jaren negentig verder en dieper op dit pad. De, inclusief de Gulden Snede en Fibonacci-getallen als werden de basis van onze muziek.

Vanaf 2000 werd dit hele fundament rigoureus onderuit gehaald door Ashayana Deane en de Keylontische Wetenschap. Ik kan haar daarvoor niet dankbaar genoeg zijn., Zze gaf me de sleutel terug van het oorspronkelijke paradijselijke universum! Er is nog een andere spiraal zo leerde ik, de Kristal spiraal en de Vesica Pisces van de Gulden Snede is een bi-vectus (wat is bi-vectus?) die je afscheidt en afsnijdt van de echte Oorsprong en de Drie-eenheid. De Kabbala is een degeneratie van de Kathara Grid en nog veel meer van dit (waar verwijst ‘dit moois’ naar? Kathara Grid, of bedoel je dat Ashayana je nog meer moois onthulde?) moois.

Geen wonder dat ik me steeds meer ergerde aan de Gulden Snede en Fibonacci gitaarmuziek die ten gehore werd gebracht op de workshops op vele dvd’s van diezelfde Ashayana Deane. Er moest andere muziek zijn, kristal spiraal muziek…
Op 22 februari 2007 kreeg ik een godinnengeschenk en was mijn muzikale legpuzzel in een één keer klaar, volledig in overeenstemming met een droom die ik jaren eerder had gehad. Eureka!

Juist op die avond zou ik in Sauna Kastelenplein in Eindhoven een lezing geven over muziek in A432, terwijl muziek in deze stemming ten gehore werd gebracht door pianostemmer, pianist en cellist Michael Strategier en violiste Martine Nijenhuis, beiden van de Band of Wizzards. Ik kon dus meteen mijn verhaal over de nieuwe muziekstemming vertellen en laten horen. Niemand die er veel van begreep, A432 was al nieuw en nu was daar al weer een andere muziekstemming…
  1. Van frequentiegenerator naar Verituner
Het is gemakkelijk om de frequenties van een nieuwe muziekstemming op te schrijven;, ze ten gehore brengen en omzetten in muziek is een ander verhaal. Het is als het leren van een nieuwe taal, terwijl niemand op aarde deze taal nog kent en of spreekt en dus een avontuur in het volledig onbekende.

Gelukkig bestaan(d) er frequentiegeneratoren die elke frequentie die iemand wil horen kunnen genereren., Ddat is dan nog geen muziek, maar een pure sinusgolf. Deze pure frequenties maakten ogenblikkelijk indruk op me en vrij snel deed de gelegenheid zich voor er iets nuttigs mee te doen in de richting van echte muziek. Op initiatief van de TU Eindhoven, Fontys Hogescholen, Philips en anderen was MAD opgericht, Emergent Art Center, waar kunst, wetenschap en technologie zich met elkaar verbinden. Kunstenaars en bedrijven werken samen aan creatieve innovatie. Daar ontmoette ik de Tilburgse geluidskunstenaar Olivier Nijs en deze wist de frequenties van het eerste deel van mijn stemming van 12 noten (de stemming heeft 24 noten in een octaaf) via een software programma te koppelen aan de toetsen van een virtuele piano. De eerste indruk van wat muziek in de nieuwe stemming zou kunnenkon zijn was er nu. Het Dit smaakte naar meer, naar echte muziek.

Een half jaar later was deze muziek er en sloeg de op een hand te tellen toehoorders ogenblikkelijk met stomheid en om ze vervolgens in extase te brenegen.

Het ging als volgt:

Michael Strategier maakt bij het stemmen van piano’s gebruik van een stemapparaat, de verituner. Het lukte hem Dave Carpenter, de Amerikaanse ontwikkelaar van deze software, ervan te overtuigen om tegen een vriendenprijs de software te voorzien van een nieuwe module voor het stemmen in de frequenties van de nieuwe stemming. Waauw!
       4. De nieuwe muziek klinkt weergaloos
Een paar maanden later kon Michael aan de slag met het herstemmen van zijn eigen piano en vervolgens het leren spelen in de nieuwe frequenties. Het was inmiddels eind 2007 en ik zag er naar uit om voor het eerst “mijn” nieuwe muziek te horen en te zien ontstaan door het toetsenwerk van Michael. De première werd telkens uitgesteld wegens ziekte van Michael en inmiddels is duidelijk dat dit wel eens te maken kan hebben gehad met de nieuwe frequenties, omdat de meesten die de nieuwe muziek voor het eerst horen er ogenblikkelijk diepgaand door getroffen worden. We spreken over op dezelfde golflengte zitten en goede vibraties. De nieuwe muziekvibraties brengt alles in een andere trilling en omdat trilling het fun-da-ment is van alles komen wije (en onze hersengolven!) in een geheel nieuwe vibratie en een ander bewustzijn door het ondergaan en luisteren naar de nieuwe muziek.

Precies een jaar na mijn muzikale ochtendstond in 2007, op 22 februari 2008 hoorde ik voor het eerst Michael’s intuïtieve notendans. Het was zo bijzonder dat ik ogenblikkelijk ook deel 2 van de stemming ook op de Verituner wilde. In april 2008 werd mijn inmiddels aangeschafte piano gestemd volgens het frequentieschema van deel 2. Ik konm beginnen met mijn zelf-opleiding in pianospelen. Michael speelde in de tussentijd in de muziekstudio een geïnspireerde CD vol met nieuwe muziekklanken als achtergrondmuziek op de CD met verhalen in het boek Vivioen en het rijk van binnen van Lilian van Bennekom. Vervolgens ging hij naar Turkije om de auteur van het Kennis Boek te ontmoeten en deze vertelde hem prompt dat de nieuwe muziek niet van deze wereld is maar van een veel hoger bewustzijnsniveau. De nieuwe tijd komt eraan, we are Tuning The Future!
  1. Crescendo!
Inmiddels zijn we al weer ruim een jaar verder. Michael’s piano staat in Heiloo en de mijne in Nuenen, bijna 200 km van elkaarverder. Pogingen om twee piano’s gestemd in beide delen van de nieuwe stemming in één ruimte te krijgen op de Hogeschool Utrecht in Amersfoort en studenten muziektherapie de gelegenheid bieden erop af te studeren zijn voorlopig op niets uitgelopen. Het bouwen van een nieuwe synthesizer met twee keyboards is wel in gang gezet, maar verloopt wegens de kosten langzaam.

Niemand, heeft de complete nieuwe muziek nog kunnen horen. Wel heb ik geppogd, afgezien van mijn pogingen om de klanken van mijn piano, gestemd in deel 2 van de stemming, te combineren met de muziek op CD van Michael’s piano in deel 1, met als gevolg fantastische resonantievelden. Om de komst van de nieuwe muziek te versnellen hebben we besloten om de wijde wereld in te trekken om en hulp te vragen bij het scheppingsproces, het bouwen en stemmen van nieuwe instrumenten en het ons leren uiten en verstaan in de nieuwe muziektaal. Begin september 2009 komt www.tuningthefuture.com op iInternet. Op die website en daar bieden we onder andere een CD met de titel “Vivioen’s Gift” en losse nummers in deel 1 van de stemming te koop aan. De volledige broncode en architectuur van de stemming, een PDF over de achterliggende spiritueel-wetenschappelijke grondslag van de stemming en een PDF over de 18 Solfeggio frequenties (wordt momenteel door Dave Carpenter op de Verituner gezet), zullen eveneens verkrijgbaar zijn. Ik heb namelijk ontdekt dat het er geen 6 of 9 (6 of 9 wat?) zijn zoals doorgaans wordt beweerd, maar 18 en dat er een nauwe relatie is met het Enneagram.

Michael en ik nodigen iedereen uit voor een nieuw en transformerend muzikaal avontuur!

Via de Tuning The Future group op Skype en tuningthefuture.ning.com kunt u meedoen.

Welkom!


Sem comentários: